Utanför Japans gränser är landet känt för sin saké (risvin), shochu (brännvin) och på senare tid också whisky. Men den alkoholhaltiga dryck som konsumeras mest i Japan – i ungefär dubbelt så stor mängd som alla övriga alkoholhaltiga drycker tillsammans – är ölen. Öl dricks i stort sett av alla japaner (som kan dricka), och till nästan alla sorts maträtter inklusive traditionell japansk mat, så länge det inte är risbaserat (då korn och ris sägs inte gå ihop).
Historia
Det sägs att det första ölet som bryggdes på japansk mark ska ha varit på det holländska faktoriet på den artificiella ön Dejima i Nagasakis hamn. Under hela Edoperioden (ca 1600-1868) var Japan stängt för handel med omvärlden, men undantag gjordes just för holländarna. Efter att den Bataviska republiken annekterades av Napoleon 1806 och blev ett kungarike med en annan av bröderna Bonaparte på tronen så började den engelska örlogsflottan ställa in siktet på holländska handelsskepp. Det öl som hitintills importerats till holländarna stationerade på Dejima sinade och situationen blev så pass desperat att den holländske kommissionären Hendrik Doeff försökte sig på att brygga eget öl på humle, vete och kryddnejlika.[1] Huruvida slutprodukten faktiskt var drickbar är okänt, men produktionen blev inte långvarig.
Ölproduktionen i Japan började på riktigt först efter att landet tvingade öppna sig av den amerikanske kommendören Matthew Perry. En av de första japaner som provsmakade öl som amerikanarna tagit med sig var en samuraj vid namn Sadayu Tamamushi. I sin dagbok nedtecknade han följande omdömde: “Bittert, men duger till att fukta strupen.”
1869 grundade den norsk-amerikanske affärsmannen William Copeland det bryggeri som blev grunden för Kirin Beer i Yokohama. Ett decennium senare följde det på statligt mandat grundade Sapporo Beer, i den nygrundade staden Sapporo. Så småningom hade även Osaka och Tokyo sina egna bryggerier.
Från en vacklande start så gick det fort framåt – redan vid slutet av 1900-talet konsumerade japanerna cirka 300 ml öl per person och år. 2011 var det japanska riksgenomsnittet istället nära 45 liter[2] – helt jämförbart med de ca 50 liter som dricks per person i Sverige.[3]
Sortiment
De fem största japanska ölproducenterna idag är Asahi, Kirin, Suntory, Sapporo och Ebisu. På senare år finns det också väldigt många mikrobryggerier som producerar “lokal öl” (jibiiru på japanska).
Ölliknande drycker
Eftersom japansk alkohollag beskattar olika drycker beroende på ingredienser snarare än alkoholhalt har många “ölliknande drycker” blivit populära på senare tid (inte minst då det japanska löneläget har haft en negativ utveckling de senaste 20 åren). Dessa går under namn som happoshu (ordagrant “bubblig alkohol”), shinjanru (“ny genre”) osv. och säljs för så billigt som halva priset för riktig öl.
Fotnoter
1. Kirin Beer, ’Biru no rutsu kenkyusho No. 103’
2. Kirin Beer, ’Kirin biru daigaku repoto 2012-en sekai shuyokoku no biru shohiryo’, 2014
3. Svenska Bryggerier, ’Konsumtion av öl’, 2012