Ukiyo-e, ordagrant bilder från den flytande världen, är träsnitt från framför allt Edoperioden, som vanligtvis avbildade de som tillhörde vad som kallades ukiyo, en flytande värld av underhållning och nöje: kurtisaner (oiran), geishor och kabuki-skådespelare.
Även landskap var populära motiv, och några av dessa har blivit väldigt berömda utanför landets gränser. Bland de mest kända finns Katsushika Hokusais serie 36 vyer av berget Fuji. Av dessa 36 träsnitt är det framför allt den ovan avbildade Under vågen utanför Kanagawa, från 1830-talet, som är den utan tvekan mest kända och reproducerade.
Ukiyo-e introducerades till västvärlden för första gången på världsutställningen i Paris 1867, och blev extremt populärt i Frankrike och England under 1870- och 1880-talen. Man talade i Frankrike om ukiyo-e-influerad konst som en egen konstriktning, Japonisme.
I Sverige var intresset kanske inte lika stort; i Nordisk familjebok (1984) gavs följande hårda omdöme: “(Japanernas) konst intager en jämförelsevis låg ståndpunkt. I bildhuggarekonsten äro formerna råa och plumpa, och i målarekonsten saknar teckningen de riktiga begreppen om perspektivet.”
Samtidigt som ukiyo-e blev populärt utomlands sjönk försäljningen och produktionen rejält i Japan, efter Meijirestaurationen och i takt med Japans västernisering.
Bildgalleri
Sightseeing
I Harajuku, Tokyo finns ett av Japans bästa ukiyo-e-muséer – det lilla men mysiga Ukiyo-e Ota Memorial Museum of Art.
Söder om Gion, i Kyoto finns en trevlig liten souvinerbutik kamouflerad som “världens minsta ukiyo-e museum”. Mest känd för skylten utanför där det står, på engelska: “I open when I wake up and close when I must go to sleep, When I’ve had enough, the store is closed.”
Ukiyoe-tryck säljs på de flesta antikvariat och i enstaka souvenirbutiker, oftast till överkomliga priser.